onsdag den 3. oktober 2012

Grøntsagssuppe med knasende topping



 


Det er ved at blive rigtig koldt uden for og det gør helt automatisk at jeg får lyst til supper - og her tænker jeg absolut ikke på de der vandede supper med kød og melboller, som mest af alt smager af boullion. Jeg havde for noget tid siden lyst til en fyldig grøntsagssuppe og for Thomas' skyld skulle der også bacon til!


Til denne portion (2 mennesker kan spise denne her i 2 dage) brugte jeg: 
1 hel broccoli 
300 g.pastinak
½ knoldselleri 
2 store løg 
2 fed hvidløg
1 avocado 
800 dl vand 
1 grønsagsboullion 
salt, peber, tørrede korriander og chili

"Pynt": 
1 god håndfuld frisk persille 
200 g. magert bacon (i tern) 
1 rødløg 
1 tsk. sukker
1 rød peber

Broccoli, pastinak, knoldselleri og løg/hvidløg skylles, skrælles og ordnes og koges mørt med 800 dl. boullionvand. Når grøntsagerne er kogt bløde og lækre skal vandet sies fra og gemmes, da det skal bruges til at justerer konsistensen af suppen. Når vandet er siet fra lægges grøntsagerne igen i gryden og her tilføjer man ligeledes én avocado (er med til at gøre suppen cremet!). Så griber man sin stagblender og blender hele balladen, samtidig med at man tilføjer boullionvand indtil konsistensen er som ønsket. Smag til med krydderier og stilles på komfuret ved svag varme indtil "fyldet er klart"... 
Persille skylles og hakkes, bacon og løgringe svitses på med 1 tsk. sukker (det lyder weird, men på den måde bliver det svagt karameliseret og det står skide godt til den let stærke suppe) og en "rå" rød peber hakkes i tern. Anret suppen i dybe tallerkner (no shit sherlock :p) og put alt det lækre fyld på..

OBS! Det skal lige siges at jeg har ekstremt svært ved at følge en opskrift og laver meget mad på gefülen og har derfor lidt svært ved at gengive de eksakte mål og den præcise tid i ovn. Dvs. vær lige opmærksom når/hvis i afprøver retterne her og føl jer lidt frem - det gør jeg i hvert fald :D 

Enjoy! :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar