mandag den 19. november 2012

Spinatpandekager m. rosenkål og laks





Det sker ret tit at vores aftenmåltider bliver til, fordi jeg får en idé som jeg på afprøve. Nogle gange går det godt, andre gange skal det justeres og i særtilfælde går det slet ikke. Faktisk gik det her okay, dog var der lige noget i forhold til rosenkålen som skulle justeres. Derfor er opskriften på rosenkålssalat nedefor, ikke det som er illustreret på billedet. Men en anden variant, som smager meget bedre. Jeg hadede rosenkål som barn, for mig at se var det bare små onde sataner som skulle gå væk.. Jeg mener, hvorfor spise noget som smager af prut? I dag kan jeg heldigvis godt lide dem, hvis de ikke er overkogte og ellers passer godt til det man spiser. Jeg fandt ud af at kogt rosenkål ikke passer til laks og spinatpandekager, men det gør frisk, sprød rosenkål til gengæld. Mums!


Til denne portion brugte jeg:
Pandekager (4 store)
200 g frisk spinat
4 spsk. fiberFUSK
4-5 dl mælk
3 æg
1  spsk. olivenolie
lidt salt og revet muskatnød
lidt smør til stegning

Ovnbagt laks
2 laksefileter
1 dl kaffefløde
1 grøn peberfrugt
1 stort løg
2 små kartofler
1 stor dusk persille
1 stor dusk dild
saften fra en halv citron
salt, peber

Rosenkålssalat
300 g friske rosenkål
1 spsk. solsikkekerner
1 spsk. citronsaft
1 spsk. olivenolie
lidt revet parmesan
salt, peber

Pandekagerne kræver ikke den vilde forklaring, vel? :) Bare lav pandekager som man normalt gør (vær opmærksom på at HUSK har godt af at stå og hvile, så konsistensen bliver rigtig!), og tilføj hakket spinat - voila. Spinatpandekager! Det skal lige siges, at vi som på billede kun fik en halv pandekage hver til vores måltid; de mætter utrolig meget. Læg laksefileterne i et lille ildfast fad og hæld kaffefløden, citronsaften, de forskellige snittede og hakkede grønsager og urter ned i fadet og ind i ovnen i 25-30 min. ved 200 grader. Mens laksen er i ovnen, kan man forberede den meget nemme rosenkålssalat. Skyl rosenkålene og pil de yderste blade af (de er gerne ret beskidte og jeg synes de er ubrugelige). Når dette er gjort piller du egentlig bare bladene af, skiller simpelthen rosenkålene ad og putter ned i en skål. Når dette er gjort, hælder olie og citron over; derefter solsikkekerner og serverer med revet parmesan. Mad!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar