mandag den 19. november 2012

Sunde, lækre slikkugler

Som jeg vidst har nævnt før, så elsker jeg romkugler.. Helt vildt. Og jeg har da også en nem opskrift på romkugler (se her), men den er ikke ligefrem kalorielet. Og lets face it.. Jeg kan jo ikke sidde og kaste kager og usunde søde sager i fjæset hele tiden. Så her er et alternativ som jeg personligt er fan af.. Jeg aner ikke om denne kombination af ingredienser findes et sted (sikkert) - det var faktisk bare noget jeg fandt på, fordi vi havde dadler læggende som skulle bruges og fordi jeg (igen) var lækkersulten. Her kan du få slået din sukkertrang ihjel, uden at sidde med kvalme og dårlig samvittighed bagefter.. Dog skal det lige siges at tørrede dadler (og alle fødevarer generelt) er usunde i for store mængder, men jeg vil da - uden at være ekspert på området - gå ud fra, at det er sundere at æde sådan en eller to til kaffen, frem for to stykker f.eks. romkugle eller gåsebryst fra bageren, ik? :)


Til denne portion brugte jeg: 
20 dadler (uden sten)
2 dl. hjemmelavet "mysli"*
1 spsk. ren kakao
1 spsk. friskost (Philadelphia)
lidt kokosmel

*Den hjemmelavede mysli jeg brugte består af 200 g. solsikkekerner, 200 g. havregryn, 200 g. sesamfrø, som røres sammen med en stor spsk. honning og en spsk. vand. Bred det hele ud på en bageplade med bagepapir og bag den i ovnen ved  200 grader, indtil det er gyldent og crunzy (Det smager i øvrigt skide godt på græsk yoghurt).

Tilbage til kuglerne (Bare så du ved det kære læser, så griner jeg meget af at skrive denne opskrift ned, med alt den kugle og dadel -snak. Ja, så primitiv er jeg.. Kugler.. Dadler.. Haha) :
Blend dadlerne med stavblender. Vend derpå myslien i dadlerne og tilføj en spsk. krakao og en spsk. frisk ost. Form små kugler af den (meget!) klistrede masse, drys kokosmel på toppen af kuglerne og bag dem i ovnen ved 180 grader i 10 minutters tid. Lad dem stå lidt efter de har været i ovnen, så de kan nå at blive lidt faste i det. :) Sund slik!

o0o

Ingen kommentarer:

Send en kommentar