lørdag den 26. januar 2013

Dadel/chokokage (piece of Heaven)

For lidt tid siden faldt jeg over Frk. Sveskes dadel/chokokage og den kunne jeg nærmest ikke komme i gang med at lave for hurtigt. Det er virkelig den mest lækre, svampede og smagsfulde chokoladekage, jeg længe har smagt. Pga. den store mængder dadler er den ikke særlig low carb, da dadler som bekendt indeholder en del koncentreret frugtsukker, men jeg synes alligevel at den er et smukt alternativ uden hvidt sukker, mel og andre ting, som ofte formår at gøre mig utilpas. Jeg har justeret og ændret en lille smule på opskriften, så den passer mig bedst, og jeg kan godt love at den sparker røv (undskyld mit franske!). Jeg serverede den for mine forældre, som også var ret begejstrede for denne syndige kage. 


Jeg ved godt at der ikke er to "d'er" i dadel - det gik lidt stærkt :D

Chokoladekage
400 g. dadler 
200 g. hasselnødder (eller mandler) 
6 spsk. olie 
2-3 tsk. kanel 
7 spsk. ren kakao 
1 moden banan (eller ½ dl friskpresset æblesaft)
5-6 æg 
3 spsk. kokosmel (kan undlades) 

- Fjern stenene fra dadlerne - hvis de er hårde, kan de med fordel udblødes inden brug (dvs. hæl kogende vand over dem, og lad dem stå i en times tid, indtil dadlerne er blevet blødt godt ud) 
- Mal hasselnødderne til fint mel, enten i en kaffekværn eller som jeg, ved hjælp af en kværner, som nogle gange hører med til en foodprocessor
- Kør dadlerne, hasselnød -melet og olien sammen i en foodprocessor og tilføj resten af ingredienserne, indtil du har en lækker kakaomasse, som er forholdsvis glat og ensartet
- Beklæd en springform med bagepapir, og hæld massen heri. Bag i ca. 60 minutter ved 160 grader - jeg lagde sølvpapir hen over kagen efter en halv times tid, så kagen ikke ender med at blive sort 
- Lad kagen køle af, og nyd den!



Jeg delte desuden stykkerne op, så der var 2-3 stykker i fryseposer og så frøs jeg dem ned. Den smager også fantastisk efter en tur i fryseren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar