mandag den 7. januar 2013

Low carb knækbrød

Jeg elsker knækbrød! Det er simpelthen en genial ting at have med på farten, når man pludselig bliver småsulten. Derfor har jeg også gået og manglet det lidt, efter jeg er startet op på LCHF livsstilen, men! I sidste uge købte jeg for første gang i mit liv Familie Journalen (udelukkende pga. deres LowKarbo pjece) og der fandt jeg en nem og lækker opskrift på knækbrød. Yes! Så er mine mellemmåltider reddet, hvis jeg skulle få brug for det. Det er faktisk sjældent jeg har brug for små måltider efter jeg er startet med at skære ned på kulhydraterne, men det er en anden historie.


Knækbrød (ca. 15 stk.)
1 dl mandler
1 dl hørfrø
1 dl sesamfrø
1 spsk. Fiber HUSK
2 spsk. smør (rigtig smør, ikke blandingsprodukt)
½-1 dl vand
1 knivspids salt

Mandler og frø males til mel, smørret smeltes, og blandes sammen med mandler og frø. De resterende ingredienser blandes sammen, og hele massen klaskes ud på en bageplade med bagepapir på. Jeg lagde et stykke bagepapir oven på "dejen" og rullede det fladt ud med en kagerulle. Bages i ovnen ved 150 grader i 20 min.; derefter slukkes ovnen og det store knækbrød står til tørre i en halv times tid. Når den store knækbrøds -plade er tør, brækkes de i stykker. Smager perfekt med ost!

2 kommentarer:

  1. Hej, det lyder som en super lækker opskrift, men jeg studser lidt over, at du vil male dine frø (dog især hørfrø) før du bager dem. Så vidt jeg ved, tager olien i frøene skade af sådan en behandling og så er de ikke længere sunde. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det er måske værd og undersøge? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskriften er som sagt fundet i Familie Journalens LavKarbo -pjece - jeg har ikke gjort mig større overvejelser omkring det, andet end det så lækkert ud.

      Men det må jeg da godt nok undersøge :)

      Slet