mandag den 7. januar 2013

Mandelsmåkager a la LCHF

Mandler er fantastiske og kan bruges i så mange ting.. Denne gang har jeg forsøgt mig med en opskrift, som jeg fandt i Familie Journalens pjece: Lav Karbo. Det er fantastisk at der endelig kommer en masse danske LCHF opskrifter! Kan varmt anbefale at investerer i disse blade.. Virkelig. Desuden er den dygtige blogger Tatjana begyndt at lære fra sig af LCHF tips i Familie Journalen. Skide spændende med fokus på Low Carb! Nå - det er en anden snak! I går lavede jeg de her mandelsmåkager og de blev faktisk ret gode - de ligner godt nok ikke dem i bladet, men smagen var vidunderlig. Har lige justeret lidt på målene, men ellers..


Mandelsmåkager 
100 g. smør (rigtig smør, ikke blandingsprodukt!)
3-4 dl. mandler
1 spsk. agave sirup
1-2 spsk. sukrin
Nødder til pynt

Mandlerne hakkes til fint mel (fx. i foodprocessoren) og æltes sammen med sukrin, sirup og smør. Når massen/"dejen" er jævn, tager man en lille klump dej af gangen og triller den til en kugle - kuglen lægges på bagepapir, og mases ud til en småkage, pynt med nødder af eget valg. Når det er gjort, bages småkagerne i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min. 

Se desuden opskrifter på knækbrød og lasagne m. hvidkålsplader, som også er inspireret af Familie Journalens pjece om Low Carb.

1 kommentar:

  1. Øj hvor smager de godt! Tror jeg har lavet dem lidt for tynde, for de er så sprøde at de smuldrer, og de skulle have mindre end 10 minutter, men hold da helt op, hvor er de gode!

    SvarSlet