lørdag den 26. januar 2013

Morgenboller ala LCHF

Jeg har det faktisk sådan, at jeg allerhelst vil undgå brøderstatninger - på nær Stenalderbrødet, som kan være rigtig godt hvis man har lyst til en rugbrødsmad. Hvis jeg virkelig craver efter et stykke brød eller en bolle, af den ene eller anden slags, så tager jeg et stykke brød, og så holder jeg mig ellers fra det efter. For mig handler det her LCHF om at have det godt, og føle at jeg spiser rigtigt, er mæt og har et stabilt blodsukker - jeg gør det ikke fordi jeg skal og anser det ikke som en form for slankekur.. Så hvis jeg har lyst til et stykke brød en sjælden gang i mellem, så spiser jeg et stykke brød - for det bestemmer jeg heldigvis helt selv.

Jeg vælger brødet fra fordi jeg har lyst, og fordi jeg ved at jeg bliver træt og utilpas hvis jeg spiser det - men hvis jeg vågner en morgen og har lyst til en pure white fødselsdagsbolle, så spiser jeg sådan en, får det dårligt og så går der lang tid før jeg får lyst til sådan en igen.. Regner med at jeg på et tidspunkt slet ikke har lyst til sådanne ting mere. Der er jeg ikke nået til endnu må jeg indrømme - jeg er ikke typen, som fordi jeg lever så vidt muligt uden stivelse, sidder og prædiker om at, "kartoffelmos smager jo slet ikke godt" - for jo, det synes jeg det gør. Heldigvis har jeg opdaget grøntsagsmos, som er en perfekt erstatning, men jeg er ikke hellig.. Jeg er fra generation pasta, wraps og McDonalds, og der går nok en rum tid før jeg kan sige mig fri for at have lyst til noget af det der.. Som ikke er godt for mig.

Men! Det var en helt anden snak. Vi skal snakke brød.
Jeg har en mand som trives med en (stenalder)rugbrødsmad og som også godt kan lide at spise en bolle i ny og næ - det er der heldigvis råd for, nemlig boller på LCHF manér.  
- Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om de her boller; som sagt vil jeg hellere være fri, men Thomas er nu ret glad for dem, så hvis du har lyst til at afprøve LowCarb boller, så får du en opskrift her. 




Morgenboller (ca. 6 styk) 
30 g. mandler 
30 g. solsikkekerner 
30 g. hørfrø 
5 spsk. HUSK (loppefrøskaller) 
3 æg 
1 spsk. olie 
1½ tsk. bagepulver
En knivspids salt 

- Start med at dele æggene, og piske æggehviderne stive. Mal mandler og solsikkekerner til mel, og bland dem sammen med de resterende ingredienser. Vend massen med de piskede æggehvider, og lad HUSKen suge væske til sig, så massen bliver mere kompakt. Klat dejen ud i små toppe på en bageplade med bagepapir, eller gør som jeg: placer dejen i muffinsforme, så du er sikker på at dejen ikke løber ud og bollerne bliver flade. Bag i oven ved 160 grader i ca. en halv times tid. 

De smagte nu alligevel fint med en skive ost! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar