fredag den 1. februar 2013

Blomkålspizza

Blomkålspizza.. Den de allesammen snakker om, men som jeg først fik afprøvet forleden. Det er meget populært blandt folk der spiser LCHF, at bruge blomkålspizza-bunden, som erstatning for den traditionelle som er fyldt med mel osv. Jeg har haft jævnt svært ved at se det lækre i blomkålsbund, må jeg indrømme - for kan den blive rigtig sprød? Og smager den ikke lidt af prut? Nej og nej. Mine fordomme er gjort til skamme, og blomkålspizzaen smager virkelig godt.. Og er sprød. Det her er en fattigrøvs udgave - men det gjorde den ikke mindre lækker. Spise den halve til frokost og den mættede dejligt, og føltes meget forbudt. Så hvis du har lyst til at prøve noget andet, også selvom du ikke følger LCHF, så giv den her baby en chance. Den er virkelig, virkelig god. 

Pizzabund 
½ blomkål 
1 håndfuld revet ost (mozzarella, gouda, flødehavarti ect.) 
1 håndfuld revet parmesan 
1-2 æg 
oregano, chili, paprika 
1 spsk. god olivenolie 
2 spsk. Fiberhusk 

Start med at rive dit blomkål fint - enten på rivejern eller på foodprocessoren. Hæld kogende vand over, og lad det stå et par minutter. Når blomkålsrisene er bløde, presser du vandet fra - og der er meget. Det er vigtigt at du presser vandet grundigt ud af, for ellers bliver det svært at få bunden sprød. Når det er gjort, blander du de resterende ingredienser i, og lader HUSKen suge væske til sig. Om der skal et eller to æg i, vurderer du når lidt undervejs - dejen skal ikke være alt for våd.

Klask hele herligheden på en bageplade med bagepapir og fordel dejen (i et tyndt lag, efter min mening) ud på pladen. Bag i ovnen ved 180 grader varmluft, i 20-40 minutter. Det er meget forskelligt hvad den skal have, så hold øje.

Når bunden er sprød, fordeles dit yndlingsfyld på den og bages igen.


1 kommentar:

  1. Det er nemlig virkeligt overraskende, så god den pizza er. Jeg var også ret skeptisk, inden jeg prøvede det første gang, men nu er jeg klart fan! :D

    SvarSlet