torsdag den 7. marts 2013

Hjemmelavet nutella

Det er snart længe siden jeg faldt over Madbanditten - en fantastisk blog om Low Carb High Fat mad, og desuden om nogle andre vigtige pointer inden for sundhed. Jane, som står bag denne fantastiske blog, har mere eller mindre været skyld i, at jeg har fået øjnene op for LCHF, og hvis du ikke allerede har tjekket siden ud, så burde du måske gøre det.. For der er masser af guldkorn at finde. 

Nå, men dette indlæg handler egentlig om Nutella. Nutella er en fantastisk ting, men det indeholder typisk en masse sukker - og det prøver jeg så vidt muligt at undgå. Derfor er det jo fantastisk at Jane har lagt en opskrift på Nutella på sin blog (her) - den er ikke særlig Low Carb, men den er lavet på naturlige og gode ingredienser og det må jo også tælle for noget, et eller andet sted.


Nutella 
250 g. tørrede dadler
100 g. hasselnødder
3 store spsk. ren rå kakao 
3 spsk kokosolie (uden smag)
1 tsk vaniljepulver

Start med at udbløde dadlerne (læg dem i kogende vand i 30 min.), det er ikke nødvendigt hvis dadlerne ikke er hårde, men jeg gjorde det alligevel, da jeg synes de er nemmere at arbejde med. Imens ristes hasselnødderne på panden, indtil de begynder at "krakelere". Når de er kølet af, kan du nulre den brune skal af, så du har helt rene, hvide hasselnødder tilbage. Nødderne kværnes til mel og blandes med dadlerne, kakaoen og vaniljepulveret. Det hele puttes i en foodprocessor og køres med smeltet kokosolie, indtil massen er glat og lind. Sættes herefter på køl.

Det smager jo ikke som den Nutella du køber i butikkerne, men jeg synes virkelig det er et godt alternativ! Man kan smage hasselnødderne og dadlerne søder det hele fint - så hvis du har lyst til at prøve en anderledes form for chokoladepålæg, så synes jeg helt sikkert du skal give denne her et skud!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar