fredag den 22. marts 2013

Lækre deller m. kålsalat og flødestuvede blomkål

Thomas havde fødselsdag i sidste uge, og vi inviterede en håndfuld gæster til frokost. For mig er der tre krav til en sådan casual frokost: Det skal være nemt, billigt og velsmagende. Umiddelbart lyder det som tre krav som ikke kan indfries på samme tid, men jo.. Det kunne lade sig gøre. Vi fik nemlig nogle lækre deller med to forskellige slags krydringer og til det fik vi blomkålssalat og flødestuvede blomkål. Et fjerde krav var - fra min side - at det skulle være LCHF. Jeg vil ikke serverer kartofler og brød, når jeg på min egen krop kan mærke, hvad det gør ved mig. Så.. Lchf it was.

Dellerne faldt i god jord - men det er sgu for mildt at sige om tilbehøret. Alle var meget begejstrede for salaten og især de flødestuvede blomkål. Min kære mor rendte hele tiden ud i køkkenet efter vi havde spist, for at smovse rester.. Det må være en godkendelse!


I øvrigt må jeg sige, at det her er den smukkeste salat jeg nogensinde har lavet. Den var min yndlingsfarve: grøn i flere nuancer. Fantastisk! Jeg fik inspiration til den hos Rikke via instagram. 


Til frikadellerne skal du bare bruge din yndlings frikadelle opskrift (jeg foretrækker oksefars) og i den ene halvdel af farsen putter du; hvidløg, hakket persille, smadret feta. I den anden halvdel af farsen putter du; tørret chili (efter behov) og en ordentlig røvfuld rød, tomatpesto. Så bages de i oven - for nemhedens skyld - indtil de virker færdige.

Broccolisalat
2 broccoli 
1 fennikel 
2 avocadoer 
1 rød peber 
4 fed hvidløg 
2 dl. stenfri oliven 
1 god håndfuld peanuts 
1 håndfuld gojibær 
2 spsk jordnøddeolie 

- Kør broccoli, hvidløg, rød peber og oliven gennem foodprocessoren indtil det er helt fint
- Hak fennikel og avocado i passende tern og vend den finthakkede kålsalat
- Vend olien i, og drys med gojibær og peanuts

Nem salat, som smager himmelsk!

Flødestuvede blomkål er også en nem og lækker ting. Du skærer et blomkålshoved i passende stykker, og laver en fløde creme, som hældes ud over. Der skal ikke ligeså meget fløde til, som når man fx laver flødekartofler, da blomkålen ikke suger nær så meget. Jeg gav 3 dl. fløde et opkog sammen med 200 g. friskost, lidt muskatnød og salt og peber. Da osten var smeltet og det hele smagte som det skulle, hældte jeg det udover blomkålen og bagte det i oven i 30 min. ved 200 grader. Derefter tager man det hele ud af ovnen, vender det lidt rundt, drysser med favoritosten og bages 10-15 min. ekstra. Det kan virkelig betale sig at lade fadet stå et par minutter, når det er færdigt, eller bare slukke ovnen når man vurderer at det er færdigt, og så lade fadet stå. På den måde får det hele lov til at sætte sig, og bliver mere cremet.

Hvad vi fik til dessert kan du se her.

2 kommentarer:

  1. Ih, hvor dejligt at høre, at du var vild med den. Det er jeg godt nok også! Så nem og så lækker :)

    SvarSlet
  2. Uhm, lækker-smækker frokostservering (siger jeg flere uger efter - er lidt bagud med bloglæsningen) :D Nu glæder jeg mig da kun mere til det er din tur til at være vært til le madklub! ;P

    SvarSlet