fredag den 22. marts 2013

Mazarinkage

I sidste weekend havde Thomas, min bedre halvdel, fødselsdag. Det betød at jeg måtte diske op med noget lækker mad - både i form af "rigtig" mad, men også den obligatoriske fødselsdagskage. Jeg havde forinden brugt tid på at eksperimenterer med forskellige kager, og vi fandt frem til to, som vi ville servere til fødselsdagen: "Chokolademousse-kagen", som den hedder herhjemme og en mazarinkage. Opskriften på chokoladekagen finder du her.

Mazarinkagen blev ret god, hvis jeg selv skal sige det - den smagte af mazarinkage og fungerede godt til anledningen. Heldigvis er jeg sammen med en mand, som elsker flødeskum - så, on the side fik vi appelsiner og flødeskum rørt med appelsinsaft.. Det gav et ret godt pift til kagen, som faktisk også smagte af appelsin.


Mazarinkage (ca. 12 stykker) 
4 æg
saften fra 1 appelsin
1 spsk sukrin
1 spsk stevia strø 
1 spsk agavesirup
2 spsk mandelessens (jeg er stor fan)
1 dl fløde
1 dl kokosfibre
½ dl mandelmel
2 spsk Husk
1 tsk bagepulver
1 tsk. vaniljepulver

150 g. chokolade (jeg brugte 70%, da mange af mine gæster ikke er vant til 80-86%)

- Pisk æggene luftige sammen med sukrin, stevia og appelsinsaft
- Bland derefter agave sirup, fløde, mandelessens og vaniljepulver i æggemassen
- Til sidst vendes alle de resterende ingredienser i. Lad dejen stå i 10 min., så kokosfibre og Husk kan suge væsken til sig.
- Beklæd en springform med bagepapir, og hæld dejen heri. Bag i ovnen i ved 175 grader i 25 min.
- Når kagen er kølet af, smeltes chokoladen over vandbad og smøres udover kagen.

Vi fik som sagt også chokoladekage, som var toppet med hindbærmousse (giv 200 g. frosne hindbær et opkog sammen med 1 spsk. stevia. Smelt 2 blade husblas sammen med bærerne, og rør hele massen sammen med flødeskum (3 dl. fløde) når det er kølet af). Kagen var TOP lækker og kom til at se sådan her ud:



Se hvad vi ellers fik at spise her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar