lørdag den 25. maj 2013

Æggelatte - 2 udgaver

Okay, jeg indrømmer blankt.. En latte lavet på æg, det lyder ganske enkelt forfærdeligt. Det er da også en af grundende til, at jeg ikke har kastet mig over opskriften på sådan en, før nu. En anden grund til det er også, at jeg ikke har problemer med mælkeprodukter og laktose, og derfor ikke har haft behov for at erstatte min traditionelle latte, som er lavet på fx mælk.

Til gengæld har jeg sommetider så travlt om morgenen, at jeg ikke har tid til at lave morgenmad. De travle morgener bliver nu reddet af æggelatten, som mætter helt utroligt, og holder mig kørende (sammen med et par grøntsagsstænger) helt til frokost. Den smager desuden skønt - både varm og kold:


Æggelatte - varm og stærk (1 stort glas eller 2 små)
1 økologisk æg (eller pasteuriseret)
3 dl stærk, varm kaffe - jeg bruger nescafé
1 spsk kokosolie - med eller uden smag
lidt kanel, vaniljepulver, kardemomme el. lign.

Blend alle ingredienserne og drik!

Æggelatte - iskold og sød (1 stort glas eller 2 små)
1 økologisk æg (eller pasteuriseret)
3 dl stærk, varm kaffe - jeg bruger nescafé
1 spsk kokosolie - med eller uden smag
lidt kanel, vaniljepulver, kardemomme el. lign. 
1-2 dl. kokosmælk (eller fløde hvis du ikke har problemer med mælk)
1 tsk. agave sirup

Blend det hele sammen, stil på køl et par timer og drik!


Jeg har fundet inspiration til æggelatten hos Jane, og hos Xenia som har lavet en chai latte - og kakao udgave.

8 kommentarer:

  1. Meget lækkert med iskaffeversion!! Stivner kokosolien ikke på køl eller bevarer den konsistens? Det kan jo kun hitte her til sommer (hvis den kommer, sommeren...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte faktisk også at det måske ville stivne, men det gjorde det på mystisk vis ikke. Godt smagte det i hvert fald - og lidt sødning gjorde den virkelig syndig!

      Slet
  2. Jeg har også overvejet, om man mon kan bruge det koldt, men har faktisk også troet - ligesom Jane - at det måske ville få en lidt sær konsistens? Hvis det ikke er tilfældet, skal det da klart prøves som kold kakao (for svagpisseren her, der ikke kan lide kaffe!) :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Konsistensen blev ret lækker og cremet. Den smagte faktisk bedre end de typiske cafe iskaffer! Mums. Prøv lige kakao udgaven og meld tilbage om den fungerer godt :D

      Slet
  3. Det lyder godt nok lækkert, den kolde må afprøves imorgen, tænker den er god i heden

    SvarSlet
  4. Så fik jeg afprøvet den kolde version og selvom den smager lækkert, er der altså kommet kokosolieklumper i min. Det gør nu ikke mig noget ;-) Måske det afhænger af hvilken kokosolie man bruger?

    SvarSlet
  5. JAmen hvad med ægget er det så nok opvarmet(i forhold til salmonella?)

    SvarSlet
    Svar
    1. For mig er salmonella ikke længere en stor bekymring - det er så godt som ikke eksisterende, så jeg bruger fint bare et almindeligt, økologisk æg. Hvis du alligevel er bekymret, kan du enten vælge at skolde ægget inden brug, eller bruge et pasteuriseret æg :)

      Slet