torsdag den 26. september 2013

Spids figen/æble chutney ala Madzvinet



Så var det jo at jeg skulle prøve det dersens chutney. Det skal lige siges, at jeg sjældent spiser det, og at jeg ikke engang googlede en opskrift, inden jeg gik mig i kast med det her projekt. Så om det reelt set ER en chutney jeg har bakset sammen, det aner jeg ikke. Men hold nu op, hvor den smager dejligt, den lille portion jeg fik fremtryllet. Jeg havde sådan lyst til at afprøve den idé jeg fik, mens jeg stod og lavede mad: Hvis jeg nu koger nogle friske figener op med noget stærkt, noget syrligt – hvad sker der så?

Jeg elsker når visse ting, som fx chutney, smager spidst og skarpt, og jeg har derfor været rundhåndet med hvidvinseddiken. Tror jeg – vi skal jo huske på, at jeg ikke aner hvordan de normale forhold i en chutney skal være. Jeg forestiller mig at jeg vil bruge den til fx et kedeligt kyllingebryst eller med noget lyst fisk. Ja, kun fantasien sætter grænser, og nu springer jeg i hvert fald ud i The World of Chutney. 

 


1 portion chutney (lille sylteglas)
3 friske figener
1½ æble
1 lille løg
1 lille rød chilifrugt
0,3 dl hvidvinseddike
½ tsk kanel
1 lille nip salt
lidt vand
evt. lidt sukrin, kokossukker e.l.

Skær figener, æble, løg og chili i passende, små stykker – hvis du vil have en mere mild chutney, fjerner du kernerne i chilien. Kog alle ingredienser ind, stille og roligt, og når hele herligheden er kogt helt ud, smager du til og smider chutneyen på et skoldet sylteglas og på køl. Voila! Chutney.. måske?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar