tirsdag den 29. oktober 2013

Hokkaidosuppe med bacon – klassiker!



Efterår + suppe = den perfekte kombination, i min verden i hvert fald. Jeg elsker virkelig suppe, det er så fantastisk at man kan få det til at smage himmelsk, men samtidig er det også virkelig velegnet som su-mad, altså mad for en fattigrøv. Egentlig kan jeg rigtig godt lide grøntsags suppe med ristede nødder og kerner, eller anden tør topping. Men! Hvis jeg skal have en jordisk chance for at få grøntsags suppe i min kødelskende kæreste, er det et must at den er fyldt med bacon.. Suk. Jeg kommer aldrig til at få indført vegetariske dage herhjemme.  Nå – men denne græskarsuppe er lækker, nem og forholdsvis billig, og passer til en ru hals og røde næser. 



Hokkaidosuppe (til 2 personer + 1 gang frokost)
1 hokkaidogræskar
½ blomkål
2 store gulerødder
1 stort løg
2-3 fed hvidløg
1 lille frisk chili
2 cm ingefær
1 tsk tørrede koriander
ca. 1 liter grøntsags bouillon
fløde (eller kokosmælk)
salt, peber  

Tilbehør
1 pakke bacon a 150 gram
creme fraiche

 
Skræl græskaret, gulerødderne, ingefær og pil løg og hvidløg. Skyl og halver blomkål, og hak alle grøntsagerne i mindre stykker – læg herefter det hele i en stor gryde. Hæld en liter vand over grøntsagerne, og tilføj grøntsags bouillon. Lad det hele småkoge til det er mørt. Hæld vandet fra (men gem det, for noget af det skal bruges!), og brug din stavblender til at blende alle ingredienserne. Tilføj lidt grøntsags væde ad gangen, indtil du har en lind suppe. Giv suppen et opkog sammen med den mængde fløde du synes, finthakket chili og krydderierne.  

Server med bacon og creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar