torsdag den 7. november 2013

Cremet, smagfuld spinat


Jeg elsker spinat! Det er bare ikke altid at jeg lige har lyst til fx flødestuvet, varm spinat.. For nogle gange vokser det i munden på mig, og det er jo ikke lige sagen! For lidt tid siden var jeg på en lækker tyrkisk inspireret salatbar, som havde en masse, lækkert grønt på menuen – her fik jeg bl.a. den lækreste kolde, cremede spinat, og jeg måtte fluks hjem og efterligne. Med mit eget twist, og det blev faktisk ret godt. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg ville servere det til. Måske noget stærk kylling, til noget tapas eller andet. Her har jeg spist det sammen med lidt kedelig tun, og avocado creme. Det mættede og smagte upåklageligt! 




Cremet, smagfuld spinat (1 lille skålfuld)
300 g spinat, frossen eller frisk
100 g friskost
2 spsk græsk yoghurt (10 %)
½ spsk tørret spidskommen
1 presset, fed hvidløg
salt, peber
evt. lidt citronskal

Damp spinaten, indtil det ligesom hænger sammen og er den der stor grønne klump, som når man normalt damper spinat. Tag den af komfuret, og lad den køle helt ned. Når den er helt kold, blander du den sammen med de resterende ingredienser og stiller på køl. Nemt ikke? Smager himmelsk, og kan garanteret varieres på andre spændende måder.

2 kommentarer:

  1. Uhm! jeg elsker også spinat - men jeg kan ikke li den flødestuvet, men din version lyder bestemt som noget der vil falde i min smag - den skal ihvertfald prøves :-)

    Hviken tyrkisk restaurent spise du på?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget, meget lækkert det her, synes jeg. Håber det falder i din smag :)

      Det var ikke som sådan en restaurant, men en salatbar i roskilde :)

      Slet