mandag den 16. december 2013

20 random ting om mig

Både i blogland og på Instagram er der i øjeblikket en "leg" i gang. Den går ud på at fortælle 20 random ting om sig selv, og jeg er blevet spurgt om jeg ikke vil lege med - og selvfølgelig vil jeg det. Jeg havde egentlig skrevet en mindre roman om mig selv, under et billede på Instagram, men den viste sig at være for lang, og så må jeg jo flytte romanen herind. Så her kommer 20 ting om mig, som du måske ikke vidste.



1. Jeg er altid den yngste
Siden jeg var helt lille, har jeg altid været en af de yngste i diverse arenaer. Det gælder både hele min folkeskoletid, min uddannelse nu og i min vennekreds.

2. Jeg ville engang skifte navn
At hedde noget så mærkeligt som Jacqueline, har ikke altid været lykken. Da jeg var mindre ønskede jeg mig et navneskift, så jeg kunne hedde noget normalt, som fx Mia, Signe eller Julie. Med tiden er jeg blevet ret glad for at hedde noget, som ikke alle og enhver hedder, og jeg er tilmed blevet vant til at stave mit navn til alle og enhver.

3. Jeg har været på julemærkehjem 
Da jeg var 12 år tog jeg 10 uger på julemærkehjem, pga. overvægt. Det var 10 fantastiske uger, og man bliver så fuld af glæde, selvtillid og mod på livet efter sådan nogle uger.

4. Jeg ville gerne være journalist da jeg var yngre
Min oprindelige plan om uddannelse, var egentlig at blive journalist og jeg har da også været i praktik på en avis. Det fag interesserede mig, fordi jeg var og er meget interesseret i at holde folk oplyst om verden, og så synes jeg det er fantastisk at leve i en del af verden, hvor man kan ytre sig frit, uden at det får dødelige konsekvenser. I dag drømmer jeg om at være noget for børn i Danmark, og det bliver heldigvis også en realitet lige om lidt, da jeg til januar er færdig som pædagog.

5. Jeg er A-menneske, men også lidt B-menneske
Det passer mig egentlig bedst at stå tidligt op, få noget ud af dagen, og så gå i forholdsvis tidligt i seng og få en god lang nattesøvn. I perioder kan jeg dog sidde oppe til langt ud på natten, men jeg står som regel tidligt op alligevel.

6. Jeg spiser LCHF mad, men.. 
.. Jeg er ikke fanatisk. Jeg synes det vigtigste er at lytte til de signaler, som kroppen sender. Fx. fungerer min mave ikke på lyst brød, sukker, kartofler, ris, pasta m.m. Men jeg kan sagtens spise rugbrødsmadder og havregrød, uden at føle den der udhungrende sult efter kort tid.

7. Jeg har mellemrum mellem fortænderne 
Og det har egentlig aldrig generet mig synderligt. Jeg har lært at leve med, at sådan ser jeg altså bare ud - Men der opstår sommetider ofte scenarier i mit arbejde på institutionerne, når børn spørger om jeg har tabt en tand. Så forsøger jeg at forklare, at vi alle er forskellige, og at jeg har mit mellemrum fordi det gør mig ekstra sej!
 
8. Jeg startede på efterskole i 10. klasse
Men jeg måtte droppe det efter knap et halvt år, da jeg simpelthen ikke kunne rumme at være omringet af folk konstant. Jeg har siden hen fundet ud af, at jeg lader bedst op alene, og at jeg ikke har behov for mennesker omkring mig hele tiden, som jeg egentlig troede.

9. Jeg er en seriefreak
I forlængelse af mit behov for at være alene, har jeg perioder hvor jeg bare har brug for at forsvinde ind i mig selv. Det gør jeg for at lade op, og finde energi til de ting i livet som venter forude. Jeg lader allerbedst op ved at sætte en god serie på, og så gå i hi med den. Jeg ser gerne flere sæsoner i træk, hvilket også efterlader store frustrationer hos Thomas (min kæreste), som nogle gange savner min tilstedeværelse.

10. Jeg har været i fast forhold siden jeg var 13 år 
Det betyder ikke at Thomas og jeg har kendt hinanden i 9 år - det ville også være lidt mærkeligt, for han er 7 år ældre end mig, og ville dermed ha' været 20 år, da jeg var 13. Men! Jeg har været i 3 lange forhold siden mine spæde teenageår, alle af ca. 3 års varighed. Jeg satser dog på at det sidste her, varer sådan cirka resten af mit liv.

11. Jeg er en pleaser
Hvilket betyder at jeg har en tendens til at tilgodese alle andre menneskers behov, men sommetider glemmer at huske på hvad JEG vil og kan. Jeg tror det er med til at skabe de perioder, hvor jeg bliver seriefreak, og har behov for at gå i hi.

12. Jeg har døjet med eksem siden jeg var lille 
Siden jeg var helt lille, har jeg døjet med eksem på mine hænder. Det betyder hænder som klør og gør ondt, og det tager rigtig til i vinterperioden. Så jeg har som regel altid spandevis af creme med mig, så jeg kan smøre mine tørre hænder.

13. Jeg har født..
.. Men har intet barn (i hvert fald her på jorden). Som den skarpe læser måske ved, mistede vi vores barn tilbage i september måned. Jeg var faktisk så langt henne, at jeg var nødt til at føde hende, som på normal vis. Det er en meget mærkelig fornemmelse, at være gået igennem det berygtede smertehelvede, og alligevel ikke have et barn.

14. Jeg bliver kaldt Trolde
Hovedsageligt er det Thomas som ynder at kalde mig Trolde, mest pga. mit store krøllede hår. Han joker tit med, at han har fundet mig ude i skoven, og hvis jeg bliver sur på ham (jo, det sker skam!), så siger han at det er fordi jeg savner skoven, og spørger om han skal finde noget bark og mos, som jeg kan gnaske lidt i.

15. Jeg forstår mig ikke på politik 
Jeg har mange meninger og holdninger om hvad det gode liv er, og hvad samfundet burde indeholde. Men jeg forstår mig sgu ikke sådan rigtig på det der politik.. Måske fordi det hele, i hvert fald lige nu, er meget forvirrende.

16. Jeg er tryghedsnarkoman med stort T 
At være tryghedsnarkoman betyder, at jeg sommetider ikke tør tage chancer og udforske livet til fulde, fordi det virker alt for overvældende og skræmmende. Det kan godt efterlade mig med en følelse af, at være en kylling.
 
17. Jeg har et grimt sprog 
Og sådan har det bare altid været. Jeg bander alt for meget, og kan godt lyde som en gammel håndværker. Det er noget jeg stadig øver mig på at lade være med, men det sidder virkelig dybt i mig.

18. Jeg elsker anderledes boligindretning 
Jeg er ikke særlig god til at tænke anderledes, men jeg bliver altid så inspireret af den måde andre indretter deres hjem på. Jeg finder bl.a. meget inspiration på Pinterest.

19. Jeg har en gammel, gammel, gammel bil 
Da jeg fik mit kørekort som 18-årig, kørte jeg i en periode rundt i mine forældres ekstra bil. Men jeg ville have min egen, så jeg gik ind og fandt brugte biler på DBA. Vi tog ud og kiggede på min Seat Ibiza som den første, og købte den umiddelbart efter. Lidt af et sats, og alle troede at den ville stå af meget hurtigt, pga. dens høje alder (den er kun fra 1998, mand!). Men jeg har den på 4. år, og jeg må indrømme at den lyder som en fiskekutter, den ene dør er ved at falde af og nogle gange gider den ikke starte, men hold nu op, hvor jeg elsker den!

20. Jeg er hudløs ærlig
Det kommer bl.a. til udtryk her på bloggen, på Instagram og på facebook. Når jeg har noget på hjerte, så fortæller jeg om det - også selvom nogle af de ting jeg fortæller, kan være meget personlige. Fx det, at vi mistede et barn. Det siger jeg højt, og det kan virke voldsomt for nogen, men for mig er det det eneste rigtige. Jeg kan ikke gemme så store emner i mig selv, de skal siges højt, så det ikke fylder alting inde i mig.

20 ting kan sige meget om folk. Vil du fortælle noget om dig selv?

2 kommentarer:

  1. Dejligt og spændende! Jeg elsker sådan noget "20 facts".
    Følger dig på Insta og her.

    Jeg synes det er modigt, at du fortæller om det at miste et barn, for det kan godt virke både som et tabu. Det gør dig langt mere ægte og troværdig, at du er så ærlig.

    Mange hilsner,
    Maria.

    SvarSlet
  2. De to første ting kunne jeg have skrevet (altså lige på nær de nærmere detaljer om navnet, ikke?) ;) Jeg er også den yngste i stort set alle sammenhænge, og den med navnet er vist selvforklarende ;)

    SvarSlet