fredag den 24. januar 2014

Boller i karry - LCHF


Boller i karry! Jeg tror egentlig at det er en favorit i mange, mange, MANGE hjem - og det smager da også dejligt. Da jeg var barn kunne jeg ikke fordrage denne ret, og jeg blev rigtig pigefornærmet hver gang min mor tryllede boller i karry frem.. Min lyst og smag for boller i karry, er faktisk først dukket op for få år siden, og det er jo synd. Det smager jo virkelig dejligt - Dog vil jeg lige sige, at jeg til hver en tid foretrækker kylling i karry, da jeg generelt set har det lidt anstrengt med hakket svinekød.

Anyways! Her får du mit bud på en god og krydret omgang boller i karry, som læner sig meget tæt op ad originalen - så er du fan af retten, men bliver oppustet og skidt tilpas af ris og mel i lange baner, så tjek denne her variant ud.

Bollerne
500 g hakket svinekød
1 løg
1 æg
1 spsk Fiber HUSK
1 tsk tørrede koriander
salt, peber
1 liter grøntsagsbouillon
1 tsk karry

- Pil og hak løget ganske fint, og bland det sammen med kød, æg, HUSK og krydderier. Hvis farsen virker meget fugtig, tilføj da lidt ekstra HUSK. Stil farsen på køl i mindst en halv time.
- Sæt en liter grøntsagsbouillon til at småkoge, og put karry i vandet for ekstra smag
- Tag farsen ud af køleskabet, og form små kødboller, som dumpes i grøntsagsbouillonen lidt efter lidt, indtil de er færdige (Nogle mener at bollerne er færdige, når de kommer op til vandets overflade. Det er altså aldrig tilfældet for mine kødboller, så de får som udgangspunkt 8-10 minutter i vandet.)
- Når alle bollerne er færdige, stilles de til side. Gem kogevandet!

Karrysovsen 
1-2 løg
2-3 spsk god karry
1 spsk paprika
1 tsk tørrede koriander
½ tsk cayennepeber (kan udelades)
5 dl kogevand
3 dl fløde
en stoooor klat smør til stegning

- Smelt smør i en sauterpande, og svits løgene heri sammen med krydderierne.
- Når løgene er nogenlunde bløde, hældes kogevand og fløde i panden, lidt efter lidt, og koges ind til en cremet karrysovs
- Når sovsen har den ønskede konsistens, kommes bollerne i panden, og varmes op sammen med sovsen.

Voila! Server med eksempelvis blomkålsris, og top evt. med ananas (Husk at købe en frisk ananas, så du ikke behøver gnave i de der sørgelige dåseananas, som jeg måtte nøjes med. De er fyldt med sukker, og er både grimme og kedelige, når du har stået og badet dem i køkkenvasken, i håb om at fjerne noget af sukkerlagen :D)





1 kommentar:

  1. Så lækkert! :-) Jeg elsker simpelthen bare boller i karry med blomkålsris :-) Servede hjemmedyrkede grønne bønner til ;-) Mhh…

    SvarSlet