tirsdag den 22. april 2014

Mega nem ( og ægte) bearnaisesovs


Jeg kan lige så godt sige det som det er.. Jeg har aldrig prøvet at lave bearnaise fra bunden. Altså før nu. Jeg har spist masser ægte bearnaise, men jeg har simpelthen ikke turde kaste mig ud i det. Jeg mener, hvad hvis den skulle skille eller på anden måde blive utilfredsstillende? Well, ikke flere undskyldninger fra min side af. Nu har jeg én gang lavet denne (super nemme) bearnaise med rigeligt smør, og jeg går aldrig på kompromis igen. Den sovs smager bare alt for godt og er alt for simpel til, at jeg vil lade mig nøjes med mindre. MUMS! Opskriften fandt jeg her, og hold nu op hvor er det bare nemt - bare lige for at gentage mig selv. 

Til en stor portion (nok til 4-5 personer) skal du bruge 
4 pasteuriserede æggeblommer 
1 lille spsk. hvidvinseddike eller bearnaise essens
330 g. smør 
lidt salt 
1 stort bundt frisk estragon eller 2 spsk. tørret
evt. 1 lille håndfuld finthakket skalotteløg

Smelt smørret i en kasserolle, og lad det små-koge (det er vigtigt at det er meget varmt!). Imens smørret koger, blandes æggeblommer, eddike/essens og salt i et højt (stavblender) glas - blend æggemassen med stavblender et kort øjeblik. Tilsæt nu det varme smør lidt ad gangen, i en forholdsvis tynd stråle, mens du stavblender konstant. Når alt smørret er blendet sammen med æggemassen, skulle du gerne stå tilbage med en cremet sovs. Hak estragon (og evt. skalotteløg) fint, og vend det i bearnaisen. Smag til med salt og evt. peber. Voila - så nemt er det faktisk! 



3 kommentarer:

  1. Ser godt ud, men hvordan holder man saucen varm uden at den skiller igen?

    SvarSlet
  2. Afhængigt af visse faktorer, så kan en Bearnnaise skille allerede ved 60 grader... ;)

    SvarSlet