lørdag den 12. april 2014

Pizza - på (næsten) traditionel vis!

Pizza! De fleste er vilde med pizza, ikke? Jeg er i hvert fald, og jeg har da også afprøvet et par forskellige LCHF udgaver.. Den bedste jeg indtil videre har fået, er den nedenstående, som jeg har fundet ovre hos Xenia. Ikke nok med, at dette er MIN pizzafavorit, men også min kæreste er helt vild med den.. Så vild, at jeg én uge lavede den mere end 2 gange - og den blev spist med største fornøjelse alle 3.. øh, 4 gange! 

Man kunne måske lade sig afskrække, når nu kokosfibre indgår i opskriften på denne pizzabund, da kokosfibre er lidt sødlige. Hvis man salter og krydrer bunden tilstrækkeligt, er det dog ikke en forhindring - tværtimod. Bunden her, har den fineste smag og lækreste konsistens - ikke helt sprød, men næsten, og i hvert fald i kanterne! Pizzamanden kan stensikkert ikke hamle op med denne her; for den smager både skønt og giver ingen ondt i maven efterfølgende. Win! 


Jeg har som sagt fundet opskriften hos Xenia, men har ændret en smule i den, så den passede til min smag og indhold i køleskabet ;) Har i øvrigt lavet den så mange gange nu, at jeg er begyndt at eksperimentere med forskellige smage i bunden, men det må jeg fortælle om en anden gang! 

Til én pizzabund (nok til 2 mennesker + madpakken) skal du bruge: 
4 æg 
100 gram hytteost 
3 spsk. kokosfibre/affedtet kokosmel 
½ spsk.  loppefrøskaller (HUSK) 
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt 
1 håndfuld friskhakket oregano 
evt. 1 spsk. tomatpuré og 1 fed hvidløg

Blend æg, hytteost, oregano (og tomatpuré og et presset fed hvidløg, hvis du ønsker det) - bland det med de tørre ingredienser, og lad dejen hvile et par minutter. Hæld herefter dejen ud på en bageplade med bagepapir, og smør dejen ud - så tyndt som muligt. Bag bunden i 10 minutter, i en forvarmet ovn ved 200 grader varmluft. 

Fyld pizzaen med dit yndlingsfyld, som fx  her, hvor jeg har brugt lidt tomatpuré, mozzarella, skinke, ananas og feta. Husk at overveje hvor meget 'vådt' fyld du vælger, hvis du ønsker en nogenlunde fast bund. Når du har fyldt pizzabunden med dit valgte fyld, bager du pizzaen i yderligere 10-15 minutter, indtil pizzaen er som du ønsker. Server med en lækker salat - enten ved siden af eller on top.


Pizzabund:
* 100 g hytteost
* 4 æg
* 3 spsk (30 g) fint kokosmel/kokosfibre
* 1 tsk bagepulver
* 1 tsk salt
* 1 spsk tørret oregano
- See more at: http://www.hjemmehosxenia.dk/pizza-med-bacon-feta-og-ananas#sthash.4iDE4VIJ.dpuf
Pizzabund:
* 100 g hytteost
* 4 æg
* 3 spsk (30 g) fint kokosmel/kokosfibre
* 1 tsk bagepulver
* 1 tsk salt
* 1 spsk tørret oregano
- See more at: http://www.hjemmehosxenia.dk/pizza-med-bacon-feta-og-ananas#sthash.4iDE4VIJ.dpuf
Pizzabund:
* 100 g hytteost
* 4 æg
* 3 spsk (30 g) fint kokosmel/kokosfibre
* 1 tsk bagepulver
* 1 tsk salt
* 1 spsk tørret oregano
- See more at: http://www.hjemmehosxenia.dk/pizza-med-bacon-feta-og-ananas#sthash.4iDE4VIJ.dpuf

1 kommentar:

  1. Dejligt, at I har kunne bruge opskriften! :D
    ...tror da i øvrigt også, at jeg snart selv skal have pizza igen ;P

    SvarSlet