fredag den 9. maj 2014

Kanelgifler ala LCHF (og Madzvin, ikke mindst!)


Her til morgen flashede jeg dette billede på Instagram: min morgenmad, som bestod af græsk yoghurt med hindbærcoulis, lakrids, mandler og chiafrø, et par (ehm..) kanelgifler og en koppe kaffe on the side. Sikke en fredagsmorgenmad! Det er en sød én af slagsen, og jeg har før skrevet om hvad den slags gør ved mig. I forlængelse af det, vil jeg sige, at jeg har mange dage hvor jeg møder sent, og de dage kan jeg (hvis jeg har lyst) godt spise en sødere type morgenmad, da jeg er hjemme lige indtil jeg skal på arbejde og spise frokost. På den måde behøver jeg ikke frygte at falde i en carb-fælde, for jeg hjemme og har alverdens muligheder for at forebygge et potentielt sukkercrash.. Giver det mening? Det er nu sjældent nødvendigt, så jeg får sandsynligvis fedt nok, og dét er dejligt. Hvis jeg kan veksle mellem sødt og salt morgenmad, har jeg i hvert fald mulighed for at spise endnu mere varieret.

Nå, det var egentlig SLET ikke det jeg ville snakke om. Jeg vil snakke om, og give jer opskriften på, disse lækre, lækre, LÆKRE kanelgifler. Jeg er og har altid været en sucker for alt hvad der indeholder kanel, er simpelthen SÅ stor fan af det krydderi.. Mmm! Desværre bliver jeg skidt tilpas af nærmest alle ting der indeholder kanel, fordi der som regel medfølger en r*vfuld mel, ris og/eller sukker. Heldigvis kan vi sagtens spise lækre, syndige kanelsnegle (som jeg har skrevet om her) og nu også kanelgifler, selvom vi spiser Low Carb High Fat. Som det er med alt andet bagværk, er det (efter min mening) ikke noget man skal proppe sig med til hverdag, men engang imellem kan det nu være rart med noget, som bare ligner det de andre spiser.

Kanelgifler (20-30 stk.) 
4 æg
125 gram Philadelphia 
½ dl. Fiberhusk
1 knsp. salt
1 tsk. kardemomme
½ dl. Sukrin Gold
lidt olie eller smør til pensling

Fyld:
Smør
Kanel
Sukrin Gold eller kokossukker 
(Jeg lavede fyldet på slum, så er usikker på mængden - lav den mængde du finder passende)

Pisk æg, Philadelphia, Fiberhusk, kardemomme, salt og Sukrin Gold sammen, og lad dejen hvile 5-10 minutter. Forvarm ovnen til 180 grader, og beklæd en bageplade med bagepapir. Pensl bagepapiret med olie eller smør, og hæld dejen ud på bagepapiret. Læg endnu et stykke bagepapir over dejen, og brug en kagerulle til at fordele dejen, i et tyndt lag, mellem de to stykker bagepapir. Bag giffel-dejen i 10-20 minutter, indtil den er blevet let gylden. Tag bagepladen ud af ovnen, fjern det øverste stykke bagepapir og lad "bunden" afkøle.

Mens du venter på at bunden bliver kold, kan du tage den mængde smør ud af køleskabet, som du finder passende til dine gifler (jeg elsker smør, så jeg bruge en hel del :D). Når smørret er stuetemperatur, moser du det sammen med kanel og kokossukker. Smør kanelsmør ud på den afkølede bund, og rul hele herligheden sammen, som en slags roulade. Læg kanelgiffel-pølsen i køleskabet, og skær et par gifler når behovet opstår. Men, pas på! De er overdrevet lækre, og man kan risikere at (grov)æde en smule. Dog vil jeg sige, at de mætter en hel del, og selvom jeg elsker kanelgifler- og snegle, så ville jeg alligevel ikke kunne spise, hverken en hel eller halv kanelgiffel-pølse på én gang.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar