torsdag den 8. maj 2014

Mættende kyllingesalat, LCHF-style!

Når jeg tænker salat, sådan, som hovedmåltid, så tænker jeg absolut ikke LCHF. Tværtimod, bliver jeg faktisk bare mindet om mine fedtforskrækkede dage, hvor jeg spiste salater med syrlige fromage fraiche dressinger og følte hungrende sult, allerede efter sidste bid af salaten. Frygten for at blive sulten efter at have spist (noget så kedeligt som) en salat, spiller helt klart en rolle, når det kommer til mit meget begrænsede salat-indtag. Misforstå mig ej, jeg spiser skam ofte salat.. Men som hovedmåltid? Not so much. Og det er egentlig ærgerligt, for jeg kan godt lide salat, men mætheds-faktoren betyder bare mest. Heldigvis, behøver det ene ikke at udelukke det andet.

Sommer (som var på vej, men som nu er pist væk) betyder salater, og herhjemme er vi fan af kyllingesalat. Altså smagfuldt, saftigt kyllingekød oven på en frisk salat! Men hvad så med fedtet? Det løser vi med lækre toppings og en fed dressing. Alligevel kan man godt risikere, at en salat simpelthen ikke mætter på samme måde som en fedtholdig, varm ret - det løser jeg ved at være bevidst om, at min mave (og hjerne, ikke mindst), ikke altid stiller sig tilfreds med så "let" et måltid, og så snupper jeg en kop aftenkaffe med fløde senere. Problem løst - for mig!

At kalde nedenstående en decideret opskrift, ville være at overdrive en smule. Men det er mit bud på, hvordan man kan kombinere "let" sommermad, med den mæthed og ro, som LCHF ofte bidrager med.



Kyllingesalat (nok til 2 store portioner) 
2 kyllingebryster 
1 mini romaine-salathoved
3 forårsløg 
1/4 agurk
1 avocado
1 håndfuld cherrytomater
1 gul peberfrugt
½ skvis olivenolie

1 spsk. kokosolie/smør
paprika
salt, peber

Topping:
1 håndfuld jordbær
1 lille håndfuld emmentaler (til hver)
1 drys græskarkerner
1 drys usaltede jordnødder
karrydressing (creme fraiche38 % rørt med karry, salt og peber)

Skyl og skær salat, forårsløg, agurk, avocado, tomater og peberfrugt i mundrette bider. Fordel det hele i en skål, og vend olivenolie, salt og peber sammen med salaten. Steg kyllingebrysterne på panden i kokosolie eller smør, krydr med paprika, salt og peber. Lad kyllingen køle lidt af, når de er færdige. Skær dem i små tern, og vend med resten af salaten.

Rør dressingen, skær jordbær og emmentaler i skiver/tern, pynt med alt topping, og NYD!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar